Powered by Smartsupp

Systemy Monitorowania Ciśnienia w Oponach (TPMS) w Samochodach Ciężarowych

 (36)    (0)    0

  Eksperci radzą

Od lipca 2024 roku, zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej, wszystkie nowo rejestrowane pojazdy w kategoriach M1, M2, M3, N1, N2, N3, O3, O4 wliczając pojazdy ciężarowe, autobusy, autokary oraz przyczepy muszą być wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS). Celem tego przepisu jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz poprawa efektywności transportu poprzez bieżące monitorowanie ciśnienia w oponach.

Rodzaje czujników TPMS do pojazdów ciężarowych

W pojazdach ciężarowych stosuje się głównie bezpośrednie systemy TPMS, które wykorzystują różne typy czujników:

  • Czujniki montowane na zaworach: Są instalowane bezpośrednio na zaworach opon i mierzą ciśnienie oraz temperaturę. Przykładem może być czujnik Hamaton EU-PRO Truck 1.0 oraz Italsensor Truck. Czujniki są kompatybilne z bezpośrednimi systemami monitorowania ciśnienia w oponach.
  • Czujniki montowane wewnątrz opony: Mocowane wewnątrz opony za pomocą specjalnych pasków lub uchwytów. Przykładem jest Truck UNI Sensor, który montuje się na feldze za pomocą paska odpornego na rozciąganie.

ITALSENSOR Czujnik TPMS ciężarowy

Czujnik TPMS Hamaton

Zawory przystosowane do TPMS w pojazdach ciężarowych

Zawory stosowane w systemach TPMS dla ciężarówek muszą spełniać określone wymagania dotyczące wytrzymałości i kompatybilności z czujnikami:

  • Materiał: Najczęściej wykonane z mosiądzu lub stali nierdzewnej, co zapewnia odporność na korozję i wysoką wytrzymałość mechaniczną.
  • Konstrukcja: Dostępne są zarówno zawory proste, jak i kątowe, co umożliwia ich dopasowanie do różnych typów felg i ułatwia montaż czujników.
  • Parametry techniczne: Zawory muszą być dostosowane do wysokich ciśnień roboczych, typowych dla pojazdów ciężarowych, często sięgających do 14 barów.

Oferta zaworów TPMS obejmuje różne modele dostosowane do specyficznych potrzeb pojazdów ciężarowych. Zawory różnią się kształtem oraz wymiarami. Obecnie dostępne zawory:

  • Zawory TPMS Alcoa: V3-20-7, V3-22-1, PVR128, 45MS oraz 70MS-7.
  • Zawory TPMS Italmatic: PE-93C, PE-93V, PE-93F, PE-93H, PE-93L oraz PE-93T.
  • Zawory TPMS V3-22-1 oraz 70MS-7R.

Wszystkie zawory TPMS do pojazdów ciężarowych można znaleźć w sklepie w kategorii TPMS do ciężarowych

Wybór odpowiednich czujników i zaworów jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania systemu, dlatego warto zwrócić uwagę na ich specyfikację techniczną oraz kompatybilność z danym pojazdem.

Urządzenia diagnostyczne

Do obsługi czujników TPMS w pojazdach ciężarowych, autobusach, autokarach, przyczepach oraz lekkich ciężarówkach potrzebne są odpowiednie urządzenia diagnostyczne obsługujące tego rodzaju pojazdy. Przykładowym urządzeniem diagnostycznym obsługującym wymienione wcześniej pojazdy jest ATEQ VT-TRUCK 2.0. Urządzenie umożliwia łatwy odczyt czujników TPMS nawet w kołach bliźniaczych. Urządzenie jest kompatybilne z większością czujników TPMS stosowanych w pojazdach użytkowych i stale aktualizowane o nowe modele pojazdów, gdy tylko zostaną wprowadzone na rynek. VT-TRUCK 2.0 pozwala również na programowanie uniwersalnych czujników zamiennych, takich jak Hamaton EU-Pro Truck 1.0, a także umożliwia klonowanie oryginalnych czujników z wykorzystaniem kompatybilnych zamienników.

Innym rozwiązaniem może być zakupienie rozszerzenia TRUCK do urządzeń takich jak ATEQ VT57 oraz VT67. Rozszerzenie umożliwia obsługę pojazdów ciężarowych na urządzeniach, które pierwotnie są przeznaczone tylko do pojazdów osobowych. Po jej zakupie użytkownik zyskuje osobne menu dedykowane wyłącznie pojazdom ciężarowym. Podobnie jak w sekcji dotyczącej samochodów osobowych, menu pojazdów użytkowych zawiera wiele funkcji przydatnych do obsługi TPMS. Oczywiście użytkownicy mogą przełączać się między opcjami w dowolnym momencie.

Rozszerzenie TRUCK do VT57

Systemy TPMS w pojazdach ciężarowych odgrywają kluczową rolę w poprawie bezpieczeństwa na drogach i efektywności transportu. Wprowadzenie obowiązku ich stosowania w nowych pojazdach od 2024 roku sprawia, że coraz większe znaczenie ma wybór odpowiednich czujników i zaworów dostosowanych do specyfiki pojazdów użytkowych.

 (36)    (0)    0

Twój komentarz został wysłany pomyślnie. Dzięki za komentarz!
Zostaw komentarz
Captcha
Komentarze Facebook